A cikksorozatunk előző két részében megismerkedtünk az alapokkal, az automatizálás alapjaival és a folyamatok felépítésével. A mostani, záró részben pedig megnézzük, hogy miként kell a már megismert folyamatokat megvalósítani a saját vállalkozásodban.
Ma már minden könnyebb
Emlékeztetőül berakom ide az előző cikk végén felépített folyamatábrát.

Ezt elnézve foghatod a fejed, hogy ki fogja ezt felépíteni úgy, hogy működjön a vállalkozásodban. Ennél természetesen jóval bonyolultabb rendszerek is léteznek, egy ehhez hasonlót viszont akár te is meg tudsz valósítani. Igen, 10 éve ez még ez az egyszerűbb rendszer is megoldhatatlan folyamat lett volna programozói tudás nélkül. Emiatt komoly árakat kellett fizetni akkoriban.
Manapság viszont már számos szoftver áll rendelkezésre, hogy ilyen automatizált marketing és értékesítési folyamatokat felépítsünk. Mindezt drága programozói tudás nélkül, saját magunknak, akár órák leforgása alatt.
Mit akarunk automatizálni?
Fontos, hogy még mielőtt elkezdjük megvalósítani a fenti folyamatábrát, tudjuk, hogy mit is akarunk automatizálni.
Lehetséges automatizálni:
- a marketing folyamatokat és
- az értékesítés és az azt követő folyamatokat
Megvalósítást tekintve azért nem mindegy, hogy a fentiek közül melyik a cél, mert más-más szoftvert használhatunk a cél megvalósítására.
Általában mindenki eladni akar a neten. Csinál egy webshopot vagy weboldalt, ahol van 1-2 termék vagy szolgáltatás és várja a csodát. Az értékesítési rendszer már (részben) kész, de marketing nélkül nem lesz eladás.
Marketing automatizálás
A marketing folyamatok automatizálása ma már elengedhetetlen, idáig sokan el sem jutnak az elején. Amikor döcög a biznisz és nem úgy alakulnak a tervek, ahogy elgondolta a vállalkozó, akkor nyúlnak csak a marketinghez. Nem kellene sokat költeni erre – gondolják a legtöbben, így ingyenes vagy olcsó megoldások után kutatnak.
A legtöbbek ilyenkor csak a hírlevél küldő szoftverekig jutnak el, ismertebb közülük az Active Campaign, Mailchimp, Mailer Lite vagy a hazai Listamester.
Ezek kezdetben jók lehetnek, a jövőre való tekintettel mégsem ajánlom őket. Előbb-utóbb ki lehet őket nőni és onnantól még több munka vagy pénz (kiszervezés lévén) az új rendszerbe átvinni a régi adatokat és helyre pofozni minden adatot.
A sima hírlevélküldőkkel ugyanis az a baj, hogy nem tud beépülni automatán az értékesítési folyamat az adatbázisba, azaz az ügyfélről nem látjuk, hogy mikor mit vett, nem tudunk automatán véleménykérő, újravásárlás ösztönző levelet küldeni és profin szegmentálni sem (A terméket megvette, de B terméket nem, stb). Mivel nincs egy jól felépített, átfogó marketing és értékesítési rendszer, emiatt lyukak maradnak a folyamatokban és bevételtől esik el a vállalkozás.
Látható, hogy számos dolgot kell kezelni, amire számos szoftver van már és ezek közül több is integrálódik egymással, de az sosem fog olyan eredményt hozni, ha alapból képes ezekre egy program. A folyamatos drótozzuk össze ezt azzal módszer sok bosszúságot tud okozni.
Van-e olyan automatizációs szoftver ami mindezt egyben tudja? A jó hír, hogy van, ráadásul 100%-ban magyar. A Salesautopilot (korábbi nevén Mailmaster) anno hírlevél küldőként indult, mára viszont már a hazai piac legkomolyabb értékesítési és marketing automatizációs szoftverévé vált.
Értékesítés automatizálás
Természetesen nem csak a SalesAutopilot létezik a piacon, sőt lehet, hogy neked nem is első körben ez a szoftver szükséges az eladáshoz.
Fontos tisztázni, hogy mit akarsz eladni és azokból milyen széles a termékpaletta?
Lehet termékként csak egy könyvet értékesíteni, de lehet több 100 könyvet vagy egyéb terméket is. Lehet szolgáltatást eladni, ami lehet tanácsadás, oktatás (szabad és fix időpontos), bármilyen marketing jellegű kivitelezés (szövegírás, weboldal készítés, grafika, hirdetéskezelés, online rendszerépítés), előfizetéses rendszer, stb.
Abban az esetben, ha van több 10 vagy több 100, esetleg ennél is több terméked, akkor a jól ismert és megszokott webshopra lesz szükséged. Ilyen esetben egy már meglévő webshop motor, pl. Shoprenter, Unas, WordPress alá Woocommerce lesz a megfelelő választás számodra. Jó hír, hogy ezeket a SalesAutopilottal össze lehet kötni, azaz a rendelések megjelennek a SalesAutopilotban és ennek megfelelően lehet építeni az ügyfél adatbázist és küldeni a hírleveleket.
Ha 10 db alatti terméked van, akkor jöhet alapból a SalesAutopilot, felesleges a kosaras webshoppal foglalkozni. A SaPi (SalesAutopilot) űrlapokkal dolgozik, azaz létre tudsz hozni megrendelő űrlapokat, amin lehet egy vagy több termék is. Több feltétel is teljesülhet: egy termékes űrlap, több termékes, de csak egy rendelhető, több termékes, mindből több rendelhető.
Az űrlapokon tetszőleges mezőket helyezhetünk el, persze itt meg kell jelenni a számlázási és ha szükséges a szállítási adatoknak, de ezen felül még be lehet kérni bármilyen adatot. Az elkészült űrlapot pedig egy beágyazó kóddal bármilyen weboldalba elhelyezhetjük.
A számlázóval (díjbekérő és számla készítés céljából), kártyás fizetési szolgáltatóval (SimplePay, Barion, Stripe, Paypal) gyerekjáték az összekötés, hamar össze tud állni egy olyan értékesítési rendszer, ami az előző cikkben említett fogkrémet hivatott eladni.
Hasonló célra, kevésbé nagy tudással, ennek megfelelően olcsóbban érhető el a szintén hazai fejlesztésű SalesForm szoftver, ami főként az eladásokat tudja kezelni. Komolyabb adatbázist és utánkövető e-maileket nem tudunk közvetlenül vele küldeni, szóval ez is csak fél megoldás. Itt már szükség van arra, hogy egy, fentebb már említett hírlevél küldő szoftverrel összekössük.
Ez az, amiről beszéltem, hogy összedrótozni több rendszert nem ajánlott, mert így nem tud felépülni egy helyen, egyetlen olyan központi adatbázis, amiben mindent tisztán látunk (ügyfél életút, vásárlások, konverziók, stb…). A szoftverek sorozatos integrálása (összekapcsolása) egy idő után átláthatatlan káoszba fullad. Ezt követően kibogozni, hogy ki kivel van pedig nem kis munka és költség, már ha lesz, aki elvállal ilyen feladatot.
Ne ettől várd a sikert
Sokan úgy vannak vele, amikor megtudják, hogy mennyi mindenre lehet használni a SalesAutopilot erejét, akkor ettől várják a csodát. Készítenek vagy készíttetnek egy rendszert és az biztos nagy siker lesz. Nem lesz az. Kivéve, ha jó a termék, jó a piac, jó a marketing, jó a stratégia, jó a honlap, jó az ügyfélélmény, jó az ajánlói rendszer és elégedett az ügyfél. Ezek mind fontosabbak annál, hogy milyen rendszer fut a háttérben.
Nem egy háttérben felépített bonyolult rendszer fogja meghozni az eredményt, ha el sem jut oda a vevő, hogy ezt a rendszert használja. Szóval semmi nem garantálja az üzleti sikert, hiába használod a legprofibb marketing és értékesítés automatizálási szoftvert.
A rendszer megvalósítása
A fogkrém értékesítési példánknál maradva nézzük, hogy mire lesz szükségünk a megvalósításhoz. Természetesen SalesAutopilottal építjük a rendszert, hiszen most egytermékes megrendelésről lesz szó.
1. Megrendelések listájának létrehozása
Első körben szükség lesz egy megrendelő listára. Ez az a lista, ahová beérkeznek a megrendelő adatai. Neve, címe, telefonszáma, milyen termékeket és azokból mennyit rendelt. Ezt pár kattintással egyszerűen létre lehet hozni.
A listánál be kell állítani a számlázó szoftvert, ami szintén gyerekjáték, ezen felül pedig a kártyás fizetési szolgáltatót. Ez sem igényel komolyabb tudást.
2. A megrendelés leadását kezelő űrlap létrehozása
A megrendelés listán belül kell egy megrendelő űrlap. Ide kerül fel a vevő neve, email címe, telefonszáma, számlázási és postázási címe. Az űrlaphoz közvetlenül kapcsolódik a köszönőoldal, amelynek csak a szövegét kell átírni. Persze lehet megadni saját weboldal címet is, ahol a köszönőoldal tartalma jelenik meg.
Az űrlapnál maradva be kell állítani még a fizetési lehetőségeket, esetünkben átutalás, kártyás fizetés. Ha megvan az űrlap, akkor egy kód segítségével egyszerűen beilleszthető a weboldalunkba.
Mi történik a háttérben a rendelés leadása után? Bekerül a megrendelő a listába és ki kell neki küldeni a megfelelő levelet.
3. Fizetés utáni e-mailek megírása, időzítése
Ha kártyával fizet, akkor a kártyás fizetés utáni email megy ki, itt feltételként be kell állítani, hogy sikeres kártyás esetén menjen a levél megrendeléskor. Ha utalással fizet, akkor egy másik e-mailt kell kiküldeni, amiben a díjbekérő lesz. Itt feltételként az utalásos fizetés szerepel, időzítést tekintve pedig szintén megrendelés után megy ki ez az e-mail.
4. Átutalás esetén egy beérkeztető űrlap és fizetés utáni e-mail létrehozása
Kell még egy utalás beérkeztető űrlap, aminek segítségével könyveljük, hogy fizetett az ügyfél. Ehhez létre kell hozni egy adatmódosító űrlapot, amihez meg kell adni a számla elkészítését. Ha beérkeztettük, akkor pedig egy újabb levélben ki kell küldeni a fizetés utáni infókat és a számlát. Ennek a levélnek az időzítése az adatmódosító űrlap lefutásához lesz kapcsolva. Feltételként meg lehet adni, hogy fizetve státusz esetén kerüljön csak kiküldésre, ezzel némi hibázás esetén nem fog kimenni az e-mail véletlenül.
5. Véleménykérő és újravásárlás ösztönző levelek megírása, időzítése
A véleménykérő és újravásárlás ösztönző levelek pedig a fizetés utáni 14. illetve 30. napon, vagy egy általunk megadott tetszőleges időpontban kerülnek majd kiküldésre.
6. Szegmens (szűrés) létrehozása a logisztika részére
Rendelés után szükség van a logisztikára, aki odaadja a csomagot a futárnak. Ehhez a listában létre kell hozni egy szegmenst, ami figyeli, hogy ki van fizetett de még nem „futárnak átadva” státuszban.
7. Adatmódosító űrlap létrehozása a logisztikának
Ehhez szintén egy adatmódosító űrlapot hozunk létre. Akinek a csomagját átadtuk a futárnak azt könyveljük, ezáltal kikerül ebből a szegmensből (rész listából) és csak az marad benne, akinek még nem lett átadva a csomagja.
Dióhéjban ennyi a rendszer megvalósítása. Ha érthetetlen vagy túl bonyolult, akkor van egy online videótréningünk, amiben képernyővideók segítségével számos szoftvert megtanítunk használni, közöttük a SalesAutopilotot is. A korlátlan ideig elérhető online videótréning SalesAutopilot részében egy nagyon hasonló rendszer kerül felépítésre, mint amit fentebb ismertettem. Egy zárt Facebook csoport is jár a tréning mellé, ahol bármikor kérdezhetsz, ha elakadsz!
Az automatizálásról szóló cikksorozatunk ezzel véget ért. Gratulálok ha itt voltál végig és idáig eljutottál! Hajrá a megvalósítással, építsd fel te is a vállalkozásod automatizált rendszerét!





