online automatizmus2 index

Online automatizálás gyorstalpaló 2. rész

Cikksorozatunk második részében megmutatjuk, hogy miként kell felépíteni egy online automatizált rendszer folyamatábráját.
megosztás
küldés

A cikksorozatunk előző részében megismerkedtünk az alapokkal, a mai részben egy kicsit mélyebben belemegyünk az online automatizálás rejtelmeibe.

Online rendszerekben szükséges gondolkodni, amiről már tudjuk, hogy egymást követő automatizmusok láncolatából áll.

Ezt a gondolkodásmódot igyekszünk most fejleszteni, amihez segítségül hívjuk az informatikát, azon belül is a programozást. Nem kell megijedni, nem fogunk programkódot írni, de ez a szemléletmód valóban segíteni tud abban, hogy ráálljon az agyunk az egyes automatizált rendszerek megtervezésére.

A programok folyamata

A következőkben szándékosan nem fogom írni, hogy pl. “fut a program” és ehhez hasonló szakkifejezések, mert azt akarom, hogy mindent világosan érts. Emiatt ahol lehet, ott konyhanyelven fogalmazom meg azt, amiért a kocka IT-sek már keresztre feszítenének.

Minden számítógépes program mögött folyamatok sokasága megy végbe. A programozás tanulásakor természetesen egyszerűbb programok megírásával kezdi mindenki, itt csak néhány folyamattal kell számolni. Ezeket a folyamatokat valahogy meg kell jeleníteni, átlátható és értelmezhető formában. Erre találták ki az algoritmusokat, ami a programok folyamatának egyszerűsített leírását, magyarázását jelenti.

Példa: két szám összeadása

Lássuk, hogy az eddig tanultak alapján hogyan áll össze ez az automatizmus.

bemenet: szám1 (A), szám2 (B)
folyamat: A+B=C
kimenet: összeg (C)

Általános iskola alsóban ilyen programokkal kezdik a programozást, ahol két számot kell összeadni. Lássuk ennek a folyamatábráját, azaz algoritmusát.

ab algoritmus
Két szám összeadásának algoritmusa

Az algoritmusban minden alakzatnak jelentése van, az alábbiak szerint:

algoritmus alapok
Algoritmus alapok

Az algoritmusok közül a fent bemutatott ún. szekvencia, azaz a folyamatok egymás után követik egymást.

A következő szerkezetek léteznek még. Nekünk ebből főként az első kettőre lesz szükségünk.

basestructures
Algoritmus szerkezetek

Az elágazáshoz mutatok egy mindenki számára ismert hétköznapi példát.

algoritmus hf
A házi feladat írásának szöveges levezetése és algoritmusa

A sárgával jelölt rombusz jelenti az elágazást, ahol két irányba lehet menni. Ez általában az igaz és hamis ág. Mi történik ha igaz az állítás és mi történik ha hamis?

Jól látható, hogy a szöveges leírásból mennyire egyszerű megalkotni az algoritmust, azaz folyamatábrát. Érdekes módon a gyerek, amikor otthon tanul, akkor nincs szüksége ilyen leírásra és folyamatábrára, magától végigcsinálja a fent bemutatottak alapján.

Ahogy általában egy bolti eladónak sem kell folyamatokban gondolkodnia a kasszázáshoz. Mi van ezzel szemben a Mekiben? Hogyan lehet az, hogy bármelyik éttermükbe bemész, mindenhol megkérdezik hogy nagy kólával vagy sült krumplival kéred a szendvicset? Hogyan lehet az, hogy a hamburger minden Mekiben ugyanolyan? Ne szaladjunk messzire, a franchiseban gondosan kidolgozott rendszerek és folyamatok sokasága van a háttérben. Ezeknek a precíz és pontos végrehajtása történik a szemünk előtt. Minden oly módon működik, hogy lehet fel sem tűnt eddig.

Egy telefonhívás vagy a boltban egy kenyér megvásárlása, egy ügyintézés az okmányirodában mind-mind folyamatok sorozata. Az életünk részét képzik, amiket minden megerőltetés nélkül el tudunk végezni.

A saját bizniszünkben végrehajtandó automatizálás előtt fontos az, hogy legyenek folyamataink. Ezeknek az automatizálásán el kell gondolkozni, sokszor a meglevő, nagy katyvaszos dolgokat sok kicsire kell szétdarabolni. A feldarabolt elemeket lehet majd

1. kiiktatni.
2. kiszervezni
3. javitani
4. automatizálni

Kanyarodjunk vissza az előző cikkben említett weboldalakhoz és a hozzájuk köthető folyamatok maximális automatizálására.

Ne agyald túl az online automatizálást

A fent leírt egyszerű elméletek ellenére a legtöbb ügyfél mindig elakad, ha fel kell építeni egy automatizált rendszert. Nem láttak még ilyet, nem tudják hogy kell. A fenti példák mutatják, hogy egészen biztosan átélt mindenki az életben hasonlókat. Csak nem gondolt annyira mögé.

Nézzük az egyik legbonyolultabb online automatizált rendszert, egy értékesítési rendszert, ami elad egy terméket.

Vegyünk egy élő példát – fogkrémet veszünk a boltban

Ehhez példaként vegyük azt, amikor a valóságban vásárolunk egy fogkrémet a boltban. Mi a folyamat röviden? Bemegyek a boltba és veszek egy fogkrémet. Boncolgassuk ezt egy kicsit automatizmusok szempontjából. Ami miből áll? Bemenet, folyamat, kimenet.

bemenet: elfogyott a fogkrém
folyamat: eldöntöm, hogy megyek a boltba
kimenet: készülök a boltba

Az első kimenet a második automatizmus bemenete lesz.

bemenet: készülök a boltba
folyamat: felöltözök, fizetőeszközt (pénztárca/bankkártya/okosóra) viszek magammal
kimenet: megérkezek a boltba

Itt lehetne még tovább bontani, hogy bezárom az ajtót, de csak akkor, ha nincs otthon senki. Vagy kocsival megyek vagy gyalog stb, de nem kell ezt ennyire túlgondolni.

bemenet: megérkezek a boltba, bemegyek
folyamat: kosarat veszek, leveszem a fogkrémet, kifizetem, megkapom a blokkot
kimenet: megvettem a fogkrémet, elhagyom a boltot

Igazából már a fenti automatizált rendszer (ami három automatizált folyamatból áll) is túl van bonyolítva és magyarázva. Hiszen tudat alatt ez jön egyből, automatán az embereknél. Lássuk akkor, hogy miként kell összerakni egy online vásárlási folyamatot.

Online automatizálás tervezése

Tegyük fel, hogy van egy tuti fogkrémem, amit el akarok adni az interneten. Mire lesz szükségem? Tervezzük meg az értékesítéshez szükséges automatizált rendszert.

  • kell egy weboldal, ahol leírom, hogy milyen jó a fogkrémem (nem webshop kell, mert csak egy terméket adunk el, ehhez elég egy egyoldalas weblap)
  • kell látogató a weboldalra, mert magától nem fogja megtalálni. Látogatót lehet Facebook vagy Google hirdetésből az oldalra terelni. E-mail listára levelet küldeni, ahol promózzuk a fogkrémet. Blogolni a fogkrémről, így talán ingyen is ránk talál a Google keresőben stb.
  • kell egy űrlap a weboldalra, amin megadja a darabszámot, a vevői adatokat, szállítási, számlázási adatokat, azaz leadja a rendelést a látogató
  • végig kell gondolni hogy miként lehet fizetni? Utánvét, bankkártya(melyik szolgáltató), átutalás?
  • kell egy oldal, amit a rendelés leadás után lát a vevő. Ez hívjuk köszönőoldalnak, ahol megköszönjük neki a vásárlást és leírjuk a további infókat, hogy mi fog ezután történni
  • visszaigazoló e-mailt kell küldeni a vevőnek, benne a díjbekérővel vagy számlával (online így a profi, nem pedig nyomtatva a csomaggal küldve)
  • be kell csomagolni a fogkrémet, át kell adni a futárnak
  • haladó opció: vásárlás után 7 nappal emailt küldeni a vevőnek és megkérni, hogy mondjon véleményt a termékről
  • extra haladó opció: vásárlás után 1 hónappal emlékeztetőt küldeni, hogy van-e még a fogkrémből? Ha nincs, akkor rendeljen újra.

Logikus ugye? A lépéseknek így kell egymás után történni. Lényegében semmivel nem bonyolultabb a folyamat, mint egy boltban megvenni. Természetesen a vevőnek több dolga van, mert nem kosárba pakol és futószalagra, hanem űrlapot tölt ki. Egy fogkrémnél nem, de egy komolyabb háztartási berendezésnél lényegesen könnyebb az online rendelés és vásárlás, mint mászkálni érte és pakolni, cipelni a 20 kilós mosógépet.

Akárcsak a fent említett házi feladat írásnál, itt is megvan a szöveges leírásunk, alkossunk belőle egy folyamatábrát, ami átláthatóvá teszi ezt az egész automatizált rendszert.

fogkrem folymatabra
A fogkrém vásárlás folymatábrája

Jól látható, hogy itt már közel nem olyan bonyolult az ábra, mint egy klasszikus algoritmusnál. Nem is feltétlen kell használni a start/stop részeket, hiszen úgyis tudjuk, hol az eleje és vége. Ezen felül az elágazásokat sem szükséges rombuszokkal ábrázolni, mint ahogy azt fentebb mutattam.

A lényeg, hogy a marketing vagy értékesítési folyamat leegyszerűsítve, csak a lényeget bemutatva legyen látható egy folyamatábrán. Ehhez nem kell bonyolultabb ábrát készíteni neked sem. Természetesen a végtelenségig bonyolítható egy-egy folyamat is, de nem érdemes így belevágni.

Ha az elején az egyszerű módszerrel nem működik, akkor valószínű a bonyolultabb háttérfolyamattal sem fog. Itt nem a folyamattal, hanem a termékkel/szolgálatással/árral/bizalommal lehet a gond. A folyamatok már csak akkor indulnak be, ha elköteleződött a vevő. Az pedig, hogy mi fut a háttérben számára láthatatlan. Ezért nem is függhet a folyamatoktól a kezdeti sikeresség.

Ha már van egy komoly termékpaletta ott egy jó folyamat simán meg tudja oldani, hogy a meglévő vevőből visszatérő vevőt csinál.

Ugyanez igaz az ingyenes anyagoknál. Ha neked annyi a folyamatod, hogy letölt valamit, kimegy egy e-mail és vége, akkor nem lesz belőle vevő. De ha néhány napig küldesz még automatán emailbe hasznos információkat, akkor lehetséges, hogy vevő lesz belőle.

Haladjunk tovább, térjünk át egy izgalmas témára. Hogyan kell egy folyamatábra lépéseit megvalósítani a vállalkozásodban úgy, hogy az automatizált rendszerré álljon össze? Ezt a következő bejegyzésben fogom bemutatni.

megosztás
küldés

Hasonló témában íródott cikkjeink

Legfrissebb bejegyzéseink

kik vagyunk?

Attila
Attila

Nincs megoldatlan probléma, nincs elvesztegetett idő. Nemcsak középvezetőként, hanem magánemberként is kamatoztatom évek óta digitálisan (is) hatékony mentalitásom: Igenis, vessük be a tech-világ adta eszközöket, nap végén pedig élvezzük ki, ha ezek által több az eredmény, kevesebb ráfordítással.

Tomi
Tomi

~25 éve vagyok benne napi szinten a hardverek és szoftverek világában. 8 éve indítottam az első online vállalkozásomat, mára pedig több tucat vállalkozónak segítettem több 10 milliós bizniszt építeni a különböző online szoftverek segítségével. Mérnökként folyamatosan a precíz és hatékony megvalósításra törekszem.

X

Elfelejtetted a jelszavadat?

Csatlakozz hozzánk!

Kevés a Gmail tárhelyed?
Már évek óta fizetsz a nagyobb tárhelyért?

13 perces videóban mutatjuk meg, hogy miként tudod végtelenné tenni a Gmail postafiókod tárhelyét!

Megtelt A Gmail Logo Low

Háromrészes cikksorozat

Érthetően, részletes magyarázatokkal!

Érdekel, hogyan inthetsz búcsút a napi bénázásnak, és
indulhatsz meg a "pénznyomtatás" útján
saját magad digitális transzformációja által?

(Akkor is ha műszaki analfabétának érzed magad)

digitalis vallalkozas

Ha ezt a könyvet elolvasod, 

Kell ennél több?

Miben segít neked ez a fájl?

Áramfogyasztás mérőóra

akár otthonra, akár a vállalkozásodban

Miben segít neked ez a fájl?

QNAP NAS

akár otthon, akár a vállalkozásodban

Miben segít neked ez a fájl?

Bevetelek Es Kiadasok Osszesites2

akár a személyes pénzügyeidben, akár a vállalkozásodban

envisioner.hu
Adatvédelmi bevezető

Ezen tájékoztatás a https://www.envisioner.hu honlappal és a honlapon hirdetett termékek és szolgáltatásaink nyújtásával kapcsolatos tevékenységekre terjed ki.

Az Adatkezelő adatai:

Név: Gere Tamás E.V.
Elérhetőség: tomi@envisioner.hu
Székhely: 1139 Budapest, Csongor u. 5.
Levelezési cím: 1139 Budapest, Csongor u. 5.
Adószám: 68010803-1-41

Az Adatkezelő a rendelkezésére bocsátott személyes adatokat minden esetben a hatályos magyar és európai jogszabályoknak és etikai elvárásoknak eleget téve kezeli, minden esetben megteszi azokat a technikai és szervezési intézkedéseket, amelyek a megfelelő biztonságos adatkezeléshez szükségesek.

Adatvédelmi irányelveinket, tájékoztatónkat ezen a linken találod meg, a sütikezeléssel kapcsolatban ezen a linken találsz további információt, az Általános Szerződési feltételeinket pedig itt olvashatod.