A probléma
2010 környékén, azaz nagyjából 10 éve használok otthon, a kertes házban távirányítós kapunyitást, ami nagy könnyedséget jelent.
Nem kell ki-beszállni a kocsiba nyitni és zárni a kaput, ami esőben különösen kedvező.
Egy idő után viszont számos kellemetlenséggel kerülhet szembe az ember és sokszor azt mondja, hogy inkább lenne manuális a nyitás/zárás, mintsem szívni az elektromos rendszerrel.
Ezek közül az alábbiakat éltem már meg:
- a távirányítók egy idő után megadják magukat és nem nyitnak, cserélni kell őket, a végső fázisban viszont agyonnyomkodja őket az ember
- alapból agyonnyomkodod a távirányítót, mert puha nyomásra nem veszi úgy a jelet (még új elemmel sem)
- a fenti oka, hogy esetemben a szerelő nem rakott fel külön antennát, hanem a villogót használta antennának (a bekötés alapján), ami nem sokat ér
- a pók beszövi az infrakaput, így folyamatosan olyan, mintha valaki bent állna a fotocellába, ilyenkor nem nyílik a kapu
- lassan nyílik a kapu, mert a motorok lassan dolgoznak
- néhány év után nagyobb esőzéseknél beázik a doboz, amiben a vezérlés van és pár órára emiatt használhatatlan az elektromos nyitás (ez ellen persze megfelelő szigeteléssel tenni lehet).
Na, hogy kellene csökkenteni a fenti bosszantó tényezőket? Komolyabb elektronika, antenna pluszba, gyorsabb motorok? Igen, lehetne ilyen irányba is kezdeni a tuningolást, de ezek nem olcsó dolgok és nagyobb munkával is járnak.
Ráadásul a régi cuccokkal mi lesz? Megveszi valaki? Talán és akkor még olcsóbban megússzuk. Ha nem, akkor megy a kukába és drága lesz a fejlesztés.
Pár éve találkoztam azzal a megoldással, hogy mobilról egy számot felhívok és… Tárulj szezám, nyílik a kapu!
Ahh, ez milyen jó ötlet! Nem kell agyonnyomkodni a távirányítót, nem kell kiszállni a kocsiból és közel sétálni, mert távolról (3 méter) nem veszi a jelet. Nem kell várni sokat a kapu előtt a motor lassúsága miatt, hiszen ha időben rácsörgök, akkor már nyitott kapura érkezek haza.
Úgy tűnik, hogy ezzel minden fent említett probléma megoldódik, kivéve a pókhálót az infrakapuban. Szerencsére ez fordult elő a legritkábban a 10 év alatt.
A megoldás
Kell egy GSM kapunyitó!
Némi keresgélés után sikerült is találni egyet 15 ezer Ft körül. Igen, valószínű van ennél olcsóbban és Kínából töredékéért lehet rendelni, de GPS nyomkövető témában már voltak tapasztalatok, hogy külsőre ugyanaz volt, mint az eredeti, de amikor megérkezett, akkor látszott, hogy egy tákolt szar volt az egész. Ami egy ismerősnek már alapból nem is működött.
Itt az extrém hosszú várakozási (szállítási) idő nem fért bele és minőségi darabot akartam, így megért 15 ezer Ft-ot a cucc.
2 nap után már a kezembe foghattam, szóltam is egy villanyszerelő barátnak, aki jött és bepattintotta.
Az SMS-ekkel való konfigurálás rendben ment, sehol nem volt fennakadás, az első telefonhívásra egyből nyílt a kapu.
Érdekesség, hogy pont egy esőzés utáni időszakban voltunk, amikor a távirányítók nem nyitották a kaput, a mobilról hívás viszont igen. Azóta a dobozt körbeszigszalagoztuk, remélhetőleg már nem lesz több beázás vagy magas páratartalom bent, de innentől felesleges a távirányító, 100%-ban kiváltja azt a mobiltelefon.
Ha hívom nyílik. Ha kinyílt a kapu és ismét hívom akkor megáll a folyamat (egyébként 20 mp után automatikusan zár). Egy újabb hívással pedig el tudom indítani a zárási folyamatot.
Ha nem kell a hosszabban tartó nyitva tartás, akkor elég egyet csörögni, nyílik, 20 mp-et vár, majd zár is vissza. Ez a legtöbb esetben elég a ki- és beálláshoz.
Ha tudják a telefonszámot bárki nyithatja a kaput?
Joggal merül fel a kérdés. Ha valaki megtudja a kapunyitóban lévő telefonszámot, akkor máris tudja nyitni a kaput?
Szerencsére nem. Elég jól tervezték a biztonságot a mérnökök. Ennél a cuccnál van egy alapértelmezett jelszó, amit meg kell változtatni.
Ezt követően az új jelszót használva kell hozzáadogatni azokat a telefonszámokat, melyeknek engedjük, hogy nyissák a kaput.
Azaz kialakul egy kisebb adatbázis a GSM modulban az engedélyezett számokról. Akié nincs benne, ő hiába hívja a GSM modulban lévő telefonszámot, a kapu nem fog nyílni.
Ezekre figyelj még!
Ez a GSM modul egyenáramról megy, a vezérlő elektronika viszont váltóáramot használ. Így szükség lesz még egy egyenirányító beiktatására, kivéve, ha bírja a váltóáramot a GSM modul.
Ezt mi is utólag vettük észre, hiszen rendesen működött váltóáramról is, hosszútávon viszont nem lett volna életképes a GSM modul. Erre érdemes figyelni, ha nem akarjuk, hogy néhány hét/hónap után kuka legyen a frissen beszerelt GSM elektronika.
SIM kártyát, de milyet? Mivel a telefonhívások nem kerülnek semmibe, mert az első csörgés után kinyomja a hívást a GSM modul (közben pedig már nyílik is a kapu), ezért egy feltöltőkártyás SIM bőven elegendő. 500 Ft-ért sikerült vennem egyet, amit online pár perc alatt sikerült regisztrálni és már élt is a szám.
2000 Ft egyenleggel feltöltve 1 év rendelkezésre állási időt kaptam. Ez azt jelenti, hogy évente rá kell tölteni 2000 Ft-ot, ami lényegében ott marad kihasználatlanul. Havi 167 Ft-ot viszont megér ez a kényelem.
A kezdeti konfigurálásnál és 1-1 mobilszám hozzáadásnál persze jön válasz SMS a GSM modultól, ami eszi az egyenleget, de ez nem számottevő. Kivéve, ha bekapcsolva hagyjuk az SMS értesítést, ugyanis tud ilyet is. Minden nyitó és megállító parancsról sms értesítést küld.
Csak az elsőként berakott telefonszámra vagy mindre? Ez nem derült ki, mert hamar kikapcsoltam az sms küldő funkciót.
Ha az utóbbi áll fenn, akkor ha 10 szám van eltárolva, az már 10 SMS nyitásonként, ami drága tud lenni éves távlatban. Emiatt érdemes kikapcsolni az SMS küldő funkciót.
Az évi feltöltés mellett fontos még az adategyeztetésre is figyelni, feltöltőkártyásoknál ugyanis ezt is kérik a szolgáltatók. Ilyenkor az üzletbe befáradva remélhetőleg megoldható úgy is, hogy nem kell kivenni a SIM kártyát a GSM modulból, de ez sem nagy dolog.
Nekem megér annyit, hogy kivegyem, cserébe az interneten megoldom az adategyeztetést. Ehhez egy telefonba kell rakni a SIM-et, mert jön egy aktiváló SMS, amit visszaírva a mezőbe tudjuk azonosítani, hogy ez a szám még mindig a mi birtokunkban van.
Egy dologra kell emlékezni: mikor jár le az egy év? Mivel a SIM élesítéssel egy időben már gondoskodtam arról, hogy ne felejtsem el, ezért ezzel nem lesz gond. Egy jól bevált rendszert használok, aminek köszönhetően minimálisra csökkentem azt, hogy elfelejtek valamit, de erről majd egy másik bejegyzésben írok.
Wifi vagy GSM vezérlés?
Ma már nem csak mobilhívással nyitható a kapu, hanem mobilappot nyomkodva is.
Utóbbihoz wifi-s kapunyitó elektronika szükséges, ami az otthoni wifi hálózatra csatlakozik és a telefonra telepített app-al tudjuk nyitni a kaput.
Ez nyilván menőbb és szexibb, viszont több ok miatt esett a választás a GSM modulra:
- a telefonhívás jóval egyszerűbb, autóban kihangosítóval biztonságosabb, mint egy appot keresgélni, megnyitni a telefonon
- a mobilhálózat rendelkezésre állása jobb, mint az interneté vagy az otthoni routeré (hamarabb száll el az internet vagy wifi manapság, mint a mobilhálózat)
- ezáltal használat és működés tekintetében kevesebb a hibafaktor a GSM-nél
- a család idősebb tagjainak a mobilapp nyomkodás nagyobb kihívás, mint felhívni egy telefonszámot
Emiatt esett a választás a GSM-re.
További extra kényelem a GSM-nél: a telefonomban a 2-es gombra belőve a gyorshívást, máris nyílik a kapu, autós kihangosítóval pedig még egyszerűbb ez, hiszen a központi kijelzőn lévő telefonkönyvből egyszerűen kikereshető vagy tárcsázható szintén gyorshívással.
Konklúzió – megérte?
De még mennyire! Soha többet távirányító! Amellett, hogy működik a telefonhívás, a távirányítóval is használható továbbra is a kapu, azaz mindkét nyitási módszer elérhető.
Nem tűnik extra dolognak ez a telefonhívásos nyitás, viszont amikor használja az ember, akkor baromi kényelmes, megéri az árát a beruházás. Aki teheti tuningolja fel a kapuját egy GSM modullal és élvezze, hogy nem kell többé keresgélni és nyomkodni a távirányítót, az elemcseréről nem is beszélve!
Azokon a helyeken, ahol 20-30 vagy még több autó mozog egy kapun/sorompón keresztül, oda bőven megéri a GSM-es rendszer, hiszen nem kell bajlódni a távirányítókkal. Azok ugyanis egy idő után tönkremennek, cserélni kell az elemet és folyamatosan keresni, hogy hova is tettük.